Startsidan / Aktuellt

Aktuellt

Min dräng hade också en dräng…

11 januari 2022

Stadsminister Magdalena Andersson har haft städning i hemmet, via ett företag som anlitar svart arbetskraft. Med anledning av det, kan men verkligen hoppas att städbranschen nu äntligen kan komma lite högre upp på agendan, för vad som är rimligt, rättvist och mänskligt.

VARFÖR STÄDBRANSCHEN SVERIGE AUKTORISATION?

11 januari 2022

Städbranschen Sverige har alltid haft ett genuint fokus på kompetens och utveckling i städbranschen, framförallt individen. Utan alla duktiga personer som utför tjänsterna, blir det inte mycket gjort. Vi ser att de tillgängliga alternativ som finns fokuserar på andra parametrar, vilket vi inte ser som fel, men vi vill med Städbranschen Sverige Auktorisation, bredda blicken ytterligare.

Städbranschen Sverige Auktorisation, tar kraftfulla kliv framåt

21 december 2021

Städbranschen Sverige Auktorisation vill arbeta för:
Alla som vill verka för ett Rent och Hållbart Sverige på alla nivåer.
Hållbara affärer där köpare och säljare ska kunna förstå varandra.
Rättvisa moderna villkor med fokus på arbetsmiljö- och kompetensutveckling.
Att tillsammans med andra i städbranschen, förändra och kämpa för ett rent och hållbart Sverige, på alla nivåer!

Vanligt kranvatten kan också vara skadligt

8 december 2021

Vi både hör och ser förändrade rutiner för rutinmässig städning och underhåll, med bland annat de nya behandlade vattnet, vi både gläds och oroas. Det som oroar mest är att varken städleverantören, beställaren eller materialleverantören alltid vet vilka ytor som skall städas och hur. Vi hör att man slarvigt säger, det är ju bara ett golv, vi kör på…

Vi firade Städarnas Dag med ett historiskt webbinar om städning och golv

7 december 2021

Gratis webbinar med Mårten Widborg, Marika Krohn och Carina Boman Helgesson, på Städarens dag 6 december.

Säkerhet på jobbet…

1 december 2021

Självklart vill alla ha en säker arbetsplats, men är det verkligen så? Frågan är högst befogad då vi på Städbranschen Sverige hör från många av våra medlemmar hur marknaden, kunden, beställaren plötsligt uppfattat det som att pandemin är över… Jippi, nu kan vi spara ner på extra städning av toaletter, tag- och kontaktytor eller arbetsplatser, det behövs inte längre…

Städbranschen Sverige Auktorisation är nu verklighet

30 november 2021

Städbranschen Sverige har under de senaste åren jobbat fram en unik modell för att auktorisera verksamheter inom städbranschen på riktiga villkor. Modellen tar hänsyn till alla olika verksamheter såväl stora som små, men också verksamheter inom specialområden i branschen på flera nivåer.

Det finns goda exempel i upphandlingar – ett win-win samarbete

3 november 2021

Vi har skrivit mycket om baksidan av en dålig upphandling, där lägsta pris råder. Men det finns tack och lov många goda exempel där upphandlingen faktiskt blivit framgångsrik, men för att få till detta behövs ett antal mervärden som motvikt mot lägsta pris.

”Om det verkar vara för billigt för att vara sant, …är det ofta så”.

27 oktober 2021

Nästa gång ni gjort en upphandling där det verkar för billigt för att vara sant, så är det oftast så. Något är inte som det ska, då är det dags att ställa sig frågan: Vad kan göras bättre och hur kan vi ställa bättre krav i nästa upphandling. Anlita en seriös städfirma som gör ett bra jobb, där timpriserna och avverkningsgraderna följer de riktlinjer som branschen fastställt.

”NYCKELTAL” FÖR FRAMGÅNGSRIKA UPPHANDLINGAR

26 oktober 2021

Syftet med Städbranschen Sveriges nyckeltalsprojekt är att ta fram tydliggörande riktlinjer vad gäller avverkningsgrader och andra nyckeltal.

Varför görs inte fler kvalificerade upphandlingar?

12 oktober 2021

– Varför tror de som fattar beslut om att köpa städtjänster att det skulle vara en enkel tjänst att upphandla?

– Varför är det så att 98% av alla städtjänster som upphandlas har lägsta pris som utvärderingsmodell utan att det egentligen ställs några som helst kvalitetskrav?

– Varför är det så att i de allra flesta fall saknas tillräckliga kunskaper om städning av de chefer som tar besluten?

Värdeskapande inkludering ger massor av synergieffekter.

15 september 2021

Att inkludera lokalvårdaren i den strategiska kundutvecklingen är ett ypperligt sätt att integrera och höja yrkesstoltheten, samt skapa mervärde för kund.