”Om det verkar vara för billigt för att vara sant, …är det ofta så”.

Om städupphandlingar och dess baksida.

Om ni inte sett vårt digitala webbinar om upphandling, som finns gratis på vår hemsida, avsätt gärna en timme för detta, det finns mycket uppslag och inspiration att hitta där.
Länk till webbinaret.


Jag blev själv inspirerad av Skatteverkets input, där vår ledamot Gesa Markusson gör en intervju med Nina Blomqvist. De pratar bland annat om att ta det viktiga moraliska ansvaret som upphandlare och inköpare i offentlig verksamhet. Låt inte lägsta pris vara utvärderingsmodell.

Låt det hela inte bli en enda ”ond cirkel” det påverkar hela samhället i slutändan. De låga priserna i städupphandlingar där de oseriösa vinner gång på annan, kan innebära att även de seriösa börjar fuska för att klara sig (eftersom de ju aldrig får ett uppdrag). De har också visat sig att de seriösa helt enkelt tröttnat på att delta i de offentliga städupphandlingarna, därför att det alltid är lägsta pris som gäller. Ja ni fattar, ska det fortsätta så här, vad händer i framtiden då? Den onda cirkeln lär ju aldrig brytas.

– Vi har ett samhällsansvar, och vi måste alla se vår roll. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, säger Nina.

Hur skulle se ut om era kunder fick reda på att ni anlitar en städfirma där städpersonalen har dåliga arbetsvillkor eller arbetar svart, utanför det sociala skyddsnätet?

Hur skulle se ut om de fick reda på att nästan alla städare på företaget går på lönebidrag, ett bidrag som den anställde skall ha för att få stöd och kanske mer tid till förfogande pga. ett arbetshandikapp?

Hur skulle se ut om de också fick reda på att nästan alla saknar utbildning om hygien och smittspridning, att de har städmaterial som är av dålig kvalitet och inga maskiner till förfogande?

Listan kan göras lång…

Jag tror ingen upphandlare, inköpare eller beställare skulle känna sig stolt över ett sådant scenario.

Att anlita en seriös städfirma som gör ett bra jobb, där timpriserna och avverkningsgraderna följer de riktlinjer som branschen fastställt, ja ni fattar det blir så mycket bättre och framförallt så bryts den onda cirkeln.

Så nästa gång ni gjort en upphandling där det verkar för billigt för att vara sant, så är det oftast så. Något är inte som det ska, det är dags att ställa sig frågan: Vad kan göras bättre och hur kan vi ställa bättre krav i nästa upphandling.

Använd gärna Städbranschen Sveriges nya Nyckeltalsmaterial v. 2.0 (nytt och uppdaterat) som finns att beställa i Städbranschen Sveriges webbbutik, där får ni grepp om både tider och avverkningsgrader – ett unikt kalkyleringsmaterial. Obs! Ni behöver vara medlem i Städbranschen Sverige för att kunna köpa det unika materialet. Ansök om medlemskap här.

Carina Boman Helgesson