Det finns goda exempel i upphandlingar – ett win-win samarbete

Vi har skrivit mycket om baksidan av en dålig upphandling, där lägsta pris råder. Men det finns tack och lov många goda exempel där upphandlingen faktiskt blivit framgångsrik, men för att få till detta behövs ett antal mervärden som motvikt mot lägsta pris.

Vår ledamot i Städbranschen Sverige Kicki Rösand, berättar om ett gott exempel hon själv varit med om i vårt digitala webbinar om upphandling. Har du missat hennes och Matthias Lindholms föreläsning kan du se den här. Webbinar om upphandling.

Vad är det som gör en upphandling lyckad?

För det första är ett bra upphandlingsunderlag jätteviktigt att helt enkelt den upphandlande organisationen lagt ned lite möda på att göra den användarvänlig. Men det krävs också att det finns ett antal mervärden som viktar upp det lägsta priset. Då märker man att det finns ett intresse, och att man har för avsikt att inleda ett långsiktigt samarbete.

Vad kan dessa mervärden vara för något?

  • Utbildad personal
  • Planer för uppföljning av avtalet
  • Plan för utveckling av avtalet
  • Plan för kvalitetsuppföljningar
  • Plan för hur implementeringen av uppdraget skall gå till

Använder man mervärden i upphandlingen, får städföretagen en chans att visa upp allt bra man gör. Det blir roligt att få vara med och delta. Man kan exempelvis ge ett antal poäng för varje mervärde som läggs till i utvärderingen.

Övriga viktiga saker är att vara ute i god tid, och att inte lägga ut upphandlingen mitt i sommaren när de flesta är på semester. Det måste finnas tid för städföretaget att kunna rekrytera personal, utbilda personal, kunna köpa in städmaterial, maskiner, införskaffa ID kort mm.

Är den upphandlade organisationen seriös, och ser framför sig ett långsiktigt samarbete med städleverantören – ja då finns det ju obegränsade möjligheter. Det känns skönt att veta att det faktiskt finns massor av goda exempel.

Mervärden behöver inte kosta massor av pengar som många tror. Vi i Städbranschen Sverige har tagit fram flera användbara mervärden som kan användas i upphandlingar, de flesta i prisklasser som är överkomliga för alla.

  • Råd och anvisningar 1-3
  • Städkörkortet
  • Städhandbok Städ med tillhörande städquiz
  • Städhandbok Golv
  • Städbranschen Sveriges auktorisation

Du kan köpa materialet på vår webbutik och auktorisationen kan du också läsa mer om där.

Carina Boman Helgesson, Kansliansvarig på Städbranschen Sverige