VECKANS KRÖNIKA 29 maj 2020


Jag kan… jag vill… om attityder i städarbetet

– Jag pratade med en kollega om vad det är vi letar efter när vi ska anställa en ny städare. Vi var båda ganska eniga – attityden och en positiv personlighet är absolut det viktigaste, själva kunskapen i städning ser vi till att de får på plats.

För några år sedan anställde jag J, en positiv tjej med glimten i ögat. ”Jag vill ha ett jobb och jag vill jobba med städning”, det var hon bestämd med. Kändes ganska bra i maggropen på en gång. Nu är J tillsvidareanställd sedan en tid tillbaka.

Vad är rätt attityd och en positiv personlighet? Kan det vara så enkelt, att det handlar om att vända det negativa till något positivt? Att se lösningar, istället för problem? Som ge beröm, istället för att kritisera? Se framåt, istället för bakåt?

Så här i covid-19-tider har några i vår städgrupp börjat ifrågasätta, varför en del har förmånen att få jobba hemifrån (administrativ personal). Städning är ju lite svårt att sköta hemifrån, det är lätt att känna sig orättvist behandlad. I det här fallet kom J med en mycket klok synvinkel:

”Se det tvärtom istället, vi är så otroligt viktiga och vi ska vara stolta över att vi är en del i att hindra smittan att föröka sig”. ”Städning är ju en extremt viktig uppgift i dessa tider”. 

Vid ett tillfälle ville J prata om en idé. – Jag blir så trött på ”gnälliga” medarbetare, sa hon. – Jag vill inte höra ”Det går inte, det har vi provat förut” eller ”Det är ändå ingen som lyssnar på oss”.

– Jag vill göra något åt de här!  Jag har en idé om att skapa en visionsgrupp, en grupp som blickar framåt och inte bakåt, säger J. – Tillsammans kan vi skapa inspiration, komma med idéer och kul aktiviteter. Jag vill visa att vi som arbetsgrupp är några att räkna med, vi måste inse vårt värde, istället för att se på oss själva som ”offer”. – Finns det en vilja så finns det en väg, och jag har verkligen viljan, menar J.

Sagt och gjort med sin positiva personlighet ska J presentera sin vision om en arbetsgrupp, inför de andra städarna i slutet av veckan, då vi har en liten personaldag. Hon är modig, hon kan och hon vill… skulle inte förvåna mig det minsta om J är en av de städare som gör karriär som arbetsledare eller chef. 

En sådan chef skulle inte jag ha något emot att ha. 

You go girl!

Carina Boman-Helgesson

VECKANS KRÖNIKA 15 maj 2020


”Städyrket är ju roligt…”

– Som chef träffar man många medarbetare genom åren. För några månader sedan blev jag rekommenderad en tjej som ville jobba av en av mina städare. Hon hade ”tagit uppehåll” i sina studier till sjuksköterska men skulle kunna tänka sig att städa. Enligt M var hon en pålitlig och arbetsam tjej i 25 års åldern. Jag kallade till intervju då vi hade fått ett plötsligt vikariat.

S verkade pålitlig och skulle kunna börja arbeta omgående. S började dagen efter arbetsintervjun på timmar och blev snabbt omtyckt av medarbetarna i teamet hon jobbade i. Skönt att höra, funkar inte personkemin mellan städarna brukar det bli ”gnissel”.

Efter någon vecka stämde jag av – ”hur går jobbet”? Jättebra enligt S som trivdes både med arbetsuppgifterna, kollegorna och personalen som satt i lokalerna. S blev tillfrågad att jobba lite extra i ett annat hus vilket inte var några problem, tog snabbt egna initiativ och tog reda på saker själv. Då vikariatet som S gick på blev längre än väntat beslut vi att sätta ut en annons om långtidsvikariat på sex månader som S sökte och fick.

Det som gör mig så glad som chef i en städorganisation, är att S nu börjar inse att det faktiskt är arbete inom städ som hon skulle kunna tänka sig i framtiden. ”Jag är inte helt säker på att jag vill bli sjuksköterska längre eftersom jag trivs så bra, städning är ju riktigt roligt, självständigt och bland de bästa yrken jag provat på” berättar S. Finns det möjligheter att få en fast anställning? Undrade S vid det senaste samtalet vi hade.

Ja på den vägen är det, jag tycker S passar utmärkt i städyrket och ser henne som en framtida medarbetare, så självklart kommer jag göra allt som går för att behålla denna ”guldtjej”, och det sa jag naturligtvis till henne också. 

Det var den lilla solskenshistorien jag ville dela med mig av, att unga personer kan upptäcka att städyrket är ju riktigt roligt…

Carina Boman-Helgesson

VECKANS KRÖNIKA 17 APRIL 2020


Angående medarbetare som går i pension

Vi tackade av en kollega i veckan som skulle gå i pension. När jag satt och skrev ett litet tal till henne som jag skulle läsa upp vid avtackningen slog det mig hur mycket en medarbetare delar med sig och ger under ett långt yrkesliv.

A har jobbat nästan hela sitt yrkesverksamma liv inom städning, i olika roller men främst som städare och gruppledare. De senaste 15 åren har jag haft henne som gruppchef/medarbetare i vår städorganisation.

A var mycket omtyckt av sina städare i sitt team och av mig som chef. A var också omtyckt av våra kunder, leverantörer och andra kollegor i städbranschen.

A hade en enorm kompetens inom städning, vilket hon gärna delade med sig av. Hon tog sig gärna tid med nyanställda och praktikanter för att visa hur professionell städning går till. Hon var en mästare på att utveckla arbetsgrupper och var ut i fingerspetsen en riktig ”ledare” dvs skapade förtroende, var sig själv, hade fokus på människan, ställde gärna utmanande frågor dels för att utveckla sig själv men även sina medarbetare. A skapade helt enkelt bra relationer.

A var insatt i de flesta områden inom städning och naturligtvis en ”klippa” att ha nära sig när man behövde råd. A var duktig på inköp och var noga med att kontrollera att vi fick rätt valuta för pengarna, man kände sig trygg på de beslut hon föreslog.

A var ödmjuk och hade en förmåga att hantera alla städare på ett fantastiskt sätt…..alltid redo att lyssna och lösa eventuella missförstånd….alltid mån om människan. A såg ofta om någon inte mådde riktigt bra och tog sig genast tid att ta reda på varför.

A hade humor, en positivitet och alltid nära till skratt. Det sinade aldrig på idéer och kreativitet, och hon var alltid lösningsfokuserad. Hennes motto var:  ”Finns det en vilja så finns det en väg”.

Nu går som sagt A i pension den här veckan. Nu kan A njuta av sovmornar och slipper ställa klockan på morgonen. Nu kan A avnjuta ett gott vin en helt vanlig tisdag eller torsdag och kan ägna sig åt alla intressen som inte hunnits med. Vad härligt att bara kunna boka en resa utan att tänka på om det passar in i arbetsschemat. Det finns tid för att bara slappa och njuta.

Men efter ett långt och verksamt yrkesliv är A så väl värd detta.

Det jag vill säga är att en medarbetare kan ge så mycket till en organisation som genomsyrar allt från ett gott arbetsklimat till välmående medarbetare. Det jag känner just nu är bara tacksamhet att jag lärt mig så otroligt mycket och haft denna ”klippa” vid min sida. Uppskatta och ta vara på dina medarbetarens kompetens medan du har dem kvar i organisationen. Viktigast av allt är att verkligen ge feedback på att du uppskattar dem, bra medarbetare växer inte på träd och det behöver de höra ofta.

VECKANS KRÖNIKA 3 APRIL 2020


Kan du hjälpa mig att förstå?

Kent ringde. Det är en vän och affärsbekant, han hade fått ett samtal från en kollega och vän. Det skulle räknas på dammsugning av heltäckningsmatta i en kontorslokal. Och frågan var hur mycket mer skulle städtiden räknas upp jämfört med att städa ett vanligt linoleumgolv? Vad ansåg jag om det?

Vi pratade om städtiden. Och vi var rörande eniga. Det går mycket fortare att städa en heltäckningsmatta jämfört med ett linoleumgolv. Här finns mycket tid och pengar att hämta. Kanske så mycket som 25% i både tid och pengar.

Vi pratade om hur man sköter heltäckningsmattor. Med bortsvalsdammsugare så klart, det är det professionella arbetsredskapet för heltäckningsmattor. Det är stor skillnad på borstvalsdammsugning och dammsugning med ’vanligt’ munstycke. Med vanligt munstycke (som du ser på bilden ovan) tar du bara lite på ytan, det är inte effektivt. Med borstvalsdammsugning gräver du upp all smuts som finns i mattan, det är mycket effektivt. Prova själv! Dammsug en yta med ny påse och se själv vilken metod som är effektivast! Det går också mycket fortare med bortsvalsdammsugaren av den enkla anledningen att munstycket är bredare.

Så, om vi dammsuger mattan med bortsvalsdammsugare behöver vi inte dammsuga så ofta. På ett kontor räcker det med borstvalsdammsugning var fjortonde dag, de andra dagarna räcker det med att plocka skräp med en mattsop. Det är otroligt effektivt och spar tid!

Så, varför gör vi inte så i större utsträckning? Varför använder vi inte bortsvalsdammsugare på heltäckningsmattor?

Du får gärna hjälpa mig att svara på den frågan. Jag har brottats den det i alla år jag varit i branschen. Och förstår fortfarande inte, har inget svar. Hur gör ni?

En gång, för många år sedan, när jag var arbetsledare på ett stort kontorskomplex tvingade vi städarna med heltäckningsmattor på sina våningar att använda bortsvalsdammsugare. Efter några månader när mattorna blivit dammsugna flera gånger framkom det att även damningen blivit lättare, det fanns mindre damm i mattorna och då blev det mindre damm i luften. Några år senare när jag kom tillbaka till samma objekt var allt som vanligt igen: nedtrampade heltäckningsmattor fulla av damm som städades med ineffektiva dammsugare.

En bortsvalsdammsugare ska hanteras annorlunda än en vanlig dammsugare. Det är ungefär som att köra kombiskurmaskin, ismaskin eller gräsklippare – man går sakta (!) fram med dammsugaren, vänder och går sakta tillbaka i samma spår med lite överlappning. En annan teknik alltså. Ändå ser jag städare som använder bortsvalsdammsugaren på fel sätt, de för den fram och tillbaka på samma sätt som de hanterar en vanlig dammsugare. Inte undra på att de tröttnar och inte vill använda bortsvalsdammsugare.

För inte så länge sedan frågade jag en säljare hos en stor leverantör hur man skulle sköta heltäckningsmattor och vilken dammsugare han rekommenderade. Det blev den gamla vanliga dammsugaren som rekommenderades.

 Kan det vara så att när vi delat ut en städtid och städaren har fått sina två eller tre timmar att sköta om ett område – så finns det inga incitament till att göra rätt? Kunden/uppdragsgivaren har accepterat priset och vi får betalt. Städaren har sin städtid och vant sig vid det. Arbetsledningen har andra mer akuta problem att jobba med.

Sist jag bodde på mitt favorithotell kom städaren med den gamla vanliga dammsugaren. Det såg jobbigt ut. Och det luktade. Fel städmetod och inget filterbyte. Varför det? Jag förstår inte.

Vad säger ni?

Det är inte så att jag är felfri – jag har ansvarat för många av städare och objekt där vi använt fel metod och där jag inte förmått att ändra på sakernas tillstånd.

Varför är det så svårt att göra rätt? – när det både blir billigare, ökar kvalitén och ger en bättre ergonomi än det rådande sättet. Det pratade vi om, Kent och jag, och vi hade inget svar.

Jan Stegmann, konsult och författare

VECKANS KRÖNIKA 20 mars 2020


Stora utmaningar

Jag heter Maria Järnmark och driver Akka Hemservice Gotland AB. Vi startade 2012 och är nu ca 20 anställda. Ni som följer Clean Bright Awards såg kanske vår Andreas som blev årets arbetsledare. Vi är glada och stolta över det och över vår övriga personal, som gör ett jättebra jobb året om i ur och skur.

Den här tiden på året står vi inför den stora utmaningen att bemanna högsäsongen. Över hela Sverige är ju våren den tid då privatpersoner beställer mest städning, men på Gotland har vi en extra speciell situation. 

Till midsommar börjar turistsäsongen och då är det väldigt många uthyrningsstugor, stugbyar och vandrarhem som ska vara städade. Dessutom har vi Almedalsveckan och alla bostäder i Visby som hyrs ut då…

Så här började jag skriva, men bara ett dygns utveckling av Corona-krisen, har ändrat förutsättningar och skapat oro för framtiden. Gotland som hittills varit förskonat fick sina första Coronafall i morse. Det dröjde några timmar sedan fick vi den första avbokningen. Oron för utvecklingen fick kunden att pausa sitt städabonnemang. Andra frågar om det är säkert att släppa in främmande personer i sitt hem. Vi får kanske bereda oss på att högsäsongen uteblir eller blir betydligt lugnare än beräknat. 

Vi hoppas att när människor inte kan och vill resa utomlands så väljer man attraktiva resmål inom Sverige istället och då är ju Gotland ett givet val. Vi kan bara hoppas att man lyckas hålla smittan under kontroll och att den inte sprider sig allmänt i samhället på Gotland. Det är ju trots allt lättare här– inga stora folksamlingar, ingen T-bana, inga fullproppade bussar.

För vår del är det ännu viktigare att vår personal följer hygienbestämmelser och att vi vet var de har varit de senaste veckorna. Resor utanför Gotland innebär karantän och minsta förkylning innebär hemförlovning. Det är bara att hoppas att regeringen fullföljer sina löften att stötta företag med stor sjukfrånvaro.

Det blir spännande att se vad som händer de närmsta veckorna och hur det kommer att påverka människors vardagsval.

Frågorna samlar sig och det kommer nog att bli svårt att sova inatt.

Maria Järnmark, Akka Hemservice Gotland AB