VECKANS KRÖNIKA 23 oktober 2020


Citroner är nyttiga för hälsan …men inte i städning

Citroner är jättenyttiga, de innehåller kalium, C-vitaminer, fibrer, flera mineraler, protein och kolhydrater.
Enligt fitness experter kan man bränna 100 kalorier extra varje dag om du dricker vatten med citron.

De kan förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, boostar immunförsvaret, förhindrar njursten och skyddar mot järnbrist. Underbart.

Men att använda dem och andra typer av matvaror i städningen… är verkligen föråldrade gamla husmorsknep som inte medverkar till att höja branschens status… Känns mindre underbart.

Städning är en profession precis om alla andra yrken och branschen kräver yrkeskunskap och utbildning. Tänk er en biltvätt som polerar din bil med bakpulver …och påstår att det blir samma resultat som med vax, ja då skulle säkert många skratta eller undra om det hela är ett stort skämt. Men i städning… ja där verkar det helt ok. Det är inte ok tycker vi i branschen!

Mina kompetenta kollegor Mårten Widborg och Matthias Lindholm har försökt uppmärksamma detta i media den senaste veckan via bl a via MyNewsDesk och en intervju i radio, P4 Örebro. Det har blivit lite reaktioner, men inte tillräckligt, varför vi måste fortsätta att driva frågan vidare.

Städbranschen städar idag golv och ytor för miljontals kronor, det är komplexa husbyggen med interiörer som slår oss med häpnad. Även i hemmiljöer blir våra hus och bostäder mer och mer exklusiva. Självklart måste vi vårda ytorna med respekt och använda rengöring som är rätt och riktig rekommenderade från leverantörerna.

Jag brinner för att städyrkets status ska höjas och att vi blir uppskattade för den profession vi är. Lyssna på oss som arbetar för en utveckling i branschen varje dag och som vet vad vi talar om. Vi har en branscherfarenhet av hur man vårdar komplexa golv och exklusiva interiörer. 

Det vet inte de som rekommenderar citron och bakpulver.

Carina Boman Helgesson

 VECKANS KRÖNIKA 9 oktober 2020


Jag är stolt chef till en ”slipad diamant”!

Jag var en av dem som INTE missade finalen i Clean Bright Awards som gick av stapeln på Facebook.

Varför? Jo för jag var en av dem som nominerat min lokalvårdssamordnare Marika till Årets framtidslöfte…och hon var en av tre finalister. 

…och vet ni hon VANN!

 

Ja glädjen var total hos både mig och Marika, corona till trots och allt, normalt sett hade vi ju varit på Clean & Facility-mässan och skulle fira natten lång. Nu får vi istället fira på annat sätt inom sin tid, för fira det ska vi.

Det är få förunnade att ha en sådan unik och ung personlighet vid sin sida och som redan kan det mesta. Själv hade jag inte ens börjat som chef i Marikas ålder, och Marika kan redan leda sin personal som ett proffs, …och vet ni, ibland kan hon leda mig också, när min hjärna är på villovägar (händer som tur var inte alltför ofta, men det händer).

Det som gör Marika så briljant är hennes lugn, sedan besitter hon en klokhet som går över mitt förstånd. Hon ger mig de klokaste råden som den mest visa gurun, hon tänker en del utanför ”boxen” så att säga.

Min nominering tål att upprepas och lät så här

Marika är en slipad diamant, trots sin unga ålder. Hon kan redan det mesta man bör kunna i städbranschen, alltifrån upphandling, ekonomi, kalkyleringar, personalfrågor och utbildning. Hon är snabblärd och har ett brinnande intresse för branschen och är alltid i farten. Hon har en härlig personlighet och vill därför nominera Marika till årets framtidslöfte, därför jag vet att hon verkligen är en person som kommer att ge avtryck i städbranschen i framtiden. Hon är väl värd att förtjäna detta pris.

Ja vad säger man ”You go girl” du kommer att gå långt, …hur långt, ja det kommer nog snart visa sig.

Och jag kommer att fortsätta peppa henne och ge henne nya utmaningar!

Carina Boman Helgesson

 VECKANS KRÖNIKA 2 oktober 2020


Golvvård …vikten av engagemang och att våga bry sig

Jag fick ett mail av en medarbetare i organisationen (inte lokalvårdare).
 ”Skulle du ha tid/möjlighet att komma förbi och prata trägolv en kort stund vid tillfälle? Jag känner oro”
 Lät ju minst sagt oroande. Jag svarade ”såklart …jag kommer”

Mötet ägde rum idag och i huset där K jobbar (som inte är lokalvårdare), är golven mestadels av trä, som behöver oljas en till två gånger per år och är vattenkänsliga.

”Jag vill visa dig något….kom med…”

”Titta jag tror inte att det skall vara på det här sättet…”

K visade spår efter att vatten legat kvar på golvet en längre tid, dessutom hade golvet rest sig på vissa ställen. Hm… såg inte bra ut och detta fanns på flera ställen i huset

Jag har försökt prata med personen som skurar golven här men hen vill inte lyssna, jag har försökt säga att de där vattenpölarna måste moppas upp, golven blir förstörda men inget händer.

K hade pratat med H som är lokalvårdare i huset och hon sa ”vänd dig direkt till lokalvårdschefen” och nu stod vi där och tittade på det hemska resultatet.

Detta måste åtgärdas omgående, ja för det är ju faktiskt inte vi som äger golven, vi vårdar dem åt vår fastighetsägare… och vid närmare eftertanke så vårdar vi ju faktiskt golv för miljontals kronor. Hisnande tanke…

 Jag tog dit min närmsta kollega M, och en av våra bästa lokalvårdare H, med specialitet textil och golv. Vi diskuterade och kom fram till att det måste handla om okunskap hos hen, som skurar våra golv och att vi behöver uppgradera inte bara hen, utan kanske flera i hur man sköter och gör golvvård på just trägolv.

Nu tänker ni att har de inte fått den utbildningen tidigare? Jodå det har alla fått men kunskap faller i glömska och här ser vi ett exempel på att vi hela tiden måste repetera och kompetensutveckla kunskap som de tidigare fått.

Nu är planeringen igång (tack och lov), i ett första skede kommer vi göra punktinsatser på de specifika ställena, men till juluppehållet blir det en större omfattande golvvård.

Dessutom håller H på att planera en utbildning för just daglig- och periodisk golvvård, gällande våra trägolv med flera ur vår lokalvårdsgrupp. Det är skönt när flera kloka huvudet kan hittar snabba lösningar. Det är skönt när medarbetare i organisationen engagerar sig, så tack K för att du mejlade mig, om inte K hade gjort det… ja det vill jag helst inte tänka på.

Carina Boman Helgesson

 VECKANS KRÖNIKA 24 september 2020


Problematiken kring arbetskläder…

Ja att det finns olika åsikter och tankar om hur bra profilkläder (arbetskläder) ska vara, det är väl inte bara i vår städorganisation det är lite komplicerat?

Själv var jag lite trött på att höra än den ena och än den andra komma och framföra synpunkter på framförallt byxor, en del vill ha egna tights/jazzbyxor andra vill ha ¾ dels längd och andra vill ha svarta jeans och den tredje någon byxa från en postorderkatalog. Typ lite ”gott och blandat”.

Jag tillsatte en arbetsgrupp – lokalvårdare från gruppen som ”roddar” i det hela, det borde väl vara lösningen? Eller…?

Den nya klädgruppen har under våren och sommaren tagit fram en fin uppsättning profilkläder med vår logga bestående av arbetsbyxa, T-tröjor, väst och en funktionsjacka samt arbetsskor av några modeller. Städpersonalen har fått vara med och tycka till och ja… …alla verkade glada och nöjda när kläderna provades ut. Den 3 september delades kläderna ut. 

Efter det så börjar det dyka upp frågor bland personalen

De nya T-tröjorna – den nya ”dam-modellen” var alldeles för urringad och tight i modellen, helst ska den vara V-ringad, och varför kom inte tröjorna med ¾ dels ärm? Det hade ju leverantören lovat. De nya byxorna har inte kommit i större storlekar, vilket leverantören har lovat, får man om möjligt använda de gamla?

Att tillhandahålla arbetsskor som alla känner sig nöjda med är ytterligare en ”käpphäst”! Just nu har väldigt många skoskav och tår som värker, vilket innebär att skorna blivit använda, men just nu inte används (vilket gör det svårt att skicka tillbaka dem). 

Men om vi nu skall uppfattas som proffsiga (och det vill vi ju), är ju profilen och profilkläderna viktiga, men en så otroligt svår fråga – alla ska bli nöjda.

Jag och klädgruppen har haft ett antal möten om just arbetskläder och arbetsskor, för de har hamnat i lite samma dilemma som jag själv, det är inte lätt att bemöta alla medarbetares synpunkter och ändå hålla ihop ”konceptet”. Hur väl de än har planerat och tänkt, samt låtit personalen vara med och ”tycka till” så uppstår alltid något nytt litet ”dilemma”, – en ”never ending story”…tyvärr…

Tack och lov verkade det som klädguppen tagit nya tag nu i veckan, (och jag tackar min ”lyckliga stjärna”) och har lite nya tankar och idéer inför nästa år. Jag hoppas att vi kommer ett steg närmare en nöjd personalgrupp vad gäller arbetskläder då.

Carina Boman Helgesson

 VECKANS KRÖNIKA 11 september 2020


Städhysteri i coronatider

–…hallå är du städchef på det här stället??

–…eh ja…

– Snälla vi måste få handsprit i min lärosal, är det möjligt, ja om det går tar vi gärna flera flaskor? Och gärna där kopieringsmaskinen står också…

Terminen har börjat, studenterna har kommit tillbaka, personal och lärare går i taket för att om möjligt ha allt som om möjligt går att få tag på för att minska sin oro när det gäller corona.

Frågor som:

Kommer städningen i salarna att öka under ht? Mellan föreläsningspass skulle bord behövas torkas av så att en ny grupp studenter inte sitter vid någons ”nysning” på bordet (om du förstår hur jag menar) Detsamma för tangentbord, kateder etc. Kan man ställa in desinfektionsservetter till katedern för lärarna? Detta är inget vi väljer frivilligt (som att gå till mataffären eller åka buss) utan en arbetsplats, så resurser för detta borde komma ifrån skolan kan jag tycka. Speciellt som smittspridningen nu ökar just i den åldersgrupp som vi ska undervisa för.

Som städchef har jag väl aldrig varit så populär som nu, tills jag säger: tyvärr vi ställer bara ut handsprit i större entréer, receptionsdiskar där det är svårt att ha tillgång till tvål och vatten.

För till saken är att tvål och vatten är det absolut bästa för att skydda sig och när det inte finns tillgång till detta är handsprit bra.

Detsamma gäller städning, städpersonal kan omöjligt avtorka alla ytor överallt flera gånger om dagen och även om vi skulle göra det så kan vi i alla fall inte skydda alla som sätter sig vid borden. Ja vi i städ upplever att det blir lite ”halvhysteriskt” och att vi som städar skall vara några ”superkrafter” som skall avtorka hela verksamhetens lokaler där tusentals människor befinner sig.

Det blir en lite dubbel känsla – å ena sidan är det bra att städpersonalen blir uppskattad och att vi för en gångs skull blir uppmärksammade och viktiga ….men å andra sidan vad tror människor om oss? Att vi kan klyva oss i 4 bitar och jobba övertid alla veckans dagar? För mer resurser i form av fler städare tror jag ingen städ verksamhet får.

För att minska ”hysterin” har vi satt upp i alla personalkök Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring städning i skolor och även mailat ut den till berörda verksamhetschefer. I den städrekommendationen är det ju inget som är överdrivet när det gäller städning. Jag tänker också att om oron är så stor varför inte ta med sig egen handsprit i fickan. Idag finns ju en uppsjö av både små, smidiga och billiga flaskor.

Städning i coronatider har nog i de flesta städverksamheter satt många ”myror i huvudet” på oss chefer, arbetsledare och städare för att tillgodose alla oroliga medarbetares krav. Inget ont som inte har något gott med sig….men är det någon som tänker hur städpersonalen skall hantera sin egen oro?

Carina Boman Helgesson

 VECKANS KRÖNIKA 4 september 2020


Jobba med färger – en rolig personalaktivitet – kicka igång hösten

Höstterminen startar upp efter sommarledigheterna och hos flera företag och organisationer startar den ofta upp med en Kick-off.

Så även hos oss i vår städorganisation. Hos oss har vi sedan länge arbetat med personlig utveckling och förbättrad kommunikation i städgruppen. Ett av verktygen har varit att göra ett personlighetstest, för att reda ut vilken personprofil du har. Vi har utgått från boken ”Make it work” skriven av Annika Malmberg där man ser personligheten i fyra olika färger. Tanken är att vi ska kunna lära oss att utnyttja kraften i våra olikheter

De fyra färgerna är:

  • RÖD  Framåt, klarar sig själv, tävlingsinriktad.
  • BLÅ  Vill ha ordning och struktur, vill vänta, väga och fundera.
  • GRÖN  Vill se till att andra har det bra, har starka uppfattningar om rätt och fel.
  • GUL  Utåtriktad, vill synas och höras, glad.

Nu har några i städgänget på eget initiativ gjort en liten rolig övning till vår kick-off som sker nu i veckan. Alla lokalvårdare ska göra personlighetstestet och till kick-offen veta vilken personlighet man är (röd, blå, grön eller gul). Länken till testet hittar du här: www.baam.se/farg-personlighet-test

Man kommer att sätta sig gruppvis i de team man jobbar. Alla får presentera sin personlighetsfärg, stämmer den? Vad tycker de andra i teamet? Positivt och negativt med färgen?

Alla får en bild med färgerna i form av ett cirkeldiagram, sedan sätter de dit sitt namn vid rätt färg. I teamet kommer man se hur dynamiken ser ut, och kan på så sätt få en större förståelse varför kommunikationen blir som den blir. 

De olika färgerna vill bli bemött på olika sätt och har olika tändvätskor. Den röda vill ha utmaningar, den blå att få tid att förstå, den gröna vill ha harmoni, och den gula vill ha uppmärksamhet.

Ja det här kommer att bli spännande och jag hoppas det leder fram till många roliga diskussioner och framsteg i kommunikationen. Vill ni så kan berätta om våra framsteg i en annan krönika.

Tänkvärt

Alla personligheter behövs och de olikheter vi har är ofta en förutsättning för att vi tillsammans ska kunna lösa teamets och gruppens uppgifter. Men ibland krockar vi och då kan det finnas behov av träning och nya insikter för att bli bättre på att samarbeta med alla ”som inte är som jag”.

Carina Boman Herlgesson

VECKANS KRÖNIKA 14 augusti 2020


”Om vi inte fanns…”

– Vi pratar ofta med varandra, vad som är aktuellt på jobbet, bollar tankar och idéer med varandra, när vi hördes i början av mars så var det covid-19 som var huvudämnet i vårt samtal.

En stund in i samtalet så kom vi fram till att vi inte ser vår roll i detta som något negativt, utan tvärtom, vi känner stolthet över hur viktig vår yrkesroll är i allt som sker just nu, i dessa tider med covid-19, hur hade det sett ut om vi lokalvårdare inte fanns?

Har ni också tänkt så?   

Nog för att vi alltid befinner oss i en miljö där smittspridning kan ske, och där vi städar undan synlig smuts, men vi pratar sällan om den farliga smutsen som inte syns.

Just nu befinner vi oss i ett läge där det är viktigare än någonsin att vi uppmärksammar vikten av renhållningen runt omkring oss.

Hur hade läget sett ut om vi inte dagligen städade bort den osynliga smutsen som riskerar att påverka vår hälsa negativt. Vi kan minska smittspridning, men inte förhindra den, alla måste fortfarande ta sitt ansvar.

Vi ser det som att vi går i fronten och banar väg för övriga yrkesroller och medmänniskor, för att alla ska kunna göra sitt bästa, i fighten mot covid-19.

I vårt uppdrag ingår det att få våra medmänniskor att känna sig trygga i miljön där de vistas, vi ska vara stolta över det enormt viktiga jobb vi gör, alltid!

Vi märker att det finns en viss oro hos några av våra medarbetare, vi är utsatta för denna smitta större delen av vår arbetsdag, men trots detta har vi hög närvaro och det märks att viljan att göra ett bra jobb finns där, att vara serviceinriktad och hängiven sitter i ryggraden.

Vår yrkesgrupp kan inte jobba hemifrån, vi måste vara på plats hela tiden, vårt arbete minskas inte i omfattning, snarare tvärtom.

Vi tycker därför att det är så enormt viktigt att våra fantastiska lokalvårdare får den uppmärksamhet de förtjänar, och vi förundras över att vår yrkesroll fortfarande så lätt, glöms bort.

Poängen vi vill få fram med denna krönika är att alla lokalvårdare har en betydelsefull roll i samhället.

Vi tackar er superhjältar för ert engagemang, profession och vilja att göra skillnad och att ni aldrig ger upp!

I’m a cleaner, what’s your superpower?

Felicia Vang felicia.vang@enkoping.se och Marika Krohn marika.kroon@oru.se

Inspiration och föreläsningar 

VECKANS KRÖNIKA 26 juni 2020


…att polera golv är som yoga för mig

Det är härliga spontana uttryck i städgängen ibland, som när H en ganska nyanställd tjej lärde sig göra golvvård, och polera golv.

– Hos oss går det till så att vana städare lär de nyanställda golvvård och hur vi använder våra städmaskiner.

Sommaren är en period då den dagliga städningen övergår i storstädning och golvvård. Den här våren har varit lite annorlunda, då coronaviruset kom och alla våra studenter försvann från skolan mycket tidigare än tänkt. Det innebar att vi kunde börja storstäda, och börja med golvvård redan i april månad. Ja ni kan ju tänka er hur mycket mer vi hunnit, och så mycket mer golvvård och polering vi hunnit med. Varje liten kvadratmeter på skolan är nu genomgången, och det händer ju inte så ofta.

Att hantera vissa städmaskiner kan ju vara lite knivigt när man är ny, speciellt kan ju en singelsnurra leva sitt eget liv om man inte hanterar den på rätt sätt, och lär sig den rätta tekniken. Man måste visa vem det är som bestämmer… när man väl lärt sig det, ja då brukar man bli vänner och samarbeta bra.

H fick bland annat hjälp av en kollega M att lära sig hantera denna lilla ”rackare” och med tålamod och övning, la H ut den här härliga kommentaren på vår interna Facebooksida:

”Vilken skillnad, trodde inte att de fula svarta märkena skulle försvinna…. men se vad man lär sig. Att polera är som yoga för mig nu”.

Jag tolkar det som att polering och golvvård blir som en meditation och balsam för själen, att sedan resultatet d v s golven glänser både för städaren själv, och för de som besöker våra lokaler gör ju att det blir en tredubbel effekt. Yoga för själen, ögonfröjd för både utförare och betraktare. 

Tänk vad lite polering av golv kan göra underverk.

Carina Boman-Helgesson

VECKANS KRÖNIKA 12 juni 2020


…nu ska jag ”dyka ner” i några toaletter…

…dagbok från en städares vardag

– V och några av hennes kollegor sitter och äter frukost en helt vanlig tisdag på jobbet.
    – I morse var jag så trött säger V. – Jag har inte riktig fattat hur jag kom till jobbet, jag gick upp klockan 04:00 och hade en extra lägenhetsstädning igår, som jag tror tog slut på de sista krafterna…

– Men hur ska du orka med dagen idag, undrar de andra?

– Ja men det kommer gå, jag får vila mig senare idag så är jag säkert på banan igen.

Jag beundrar stilla denna energiska människa som i ur och skur går upp varje morgon klockan 04:00, cyklar till jobbet fem kilometer tur och retur (ibland i regn och rusk och snöblask), och har energi som en ”duracellkanin”. Ibland ställer jag frågan till henne ”hur orkar du?” ”Vad har jag för val?” svarar V tillbaka. Det är mitt jobb och det är de arbetstiderna som gäller när man jobbar med städning.

V har alltid en plan på hur dagen skall läggas upp – ”innan jag går hem för dagen har jag ofta skrivit ner saker i mitt block jag inte får glömma på mitt städområde nästa dag” säger V det kan vara allt ifrån extra tillkomna flyttstädningar till periodiska insatser. 

– Jag måste planera dagen exakt, för jag vill undvika att stressa. Jag ligger hellre i på morgonen och förmiddagen för att kunna ta det lite lugnare efter lunch säger V. – Det är precis som att efter lunch tar krafterna liksom slut. Men då kan jag tillåta mig att ta det lite lugnt eftersom jag haft en bra plan för dagen och för det mesta hunnit med det jag ska. Jag tycker om att planera, det hjälper mig mycket i min vardag.

Frukosten fortsätter med prat om lite ”ditt och datt”. V är alltid noga med att äta ordentligt, det är en rejäl frukostmacka, gärna en banan på det och en kopp kaffe. Vid lunchtid samma sak, en rejäl matlåda med hemlagad mat med en variation av kött, fisk eller vegetariskt. Alltid en liten sallad till och mycket vatten. Alltid god planering vad gäller maten också.

V är alltid först att resa sig från både frukost och lunch, ”nu har jag inte ro att sitta längre…klockan går och jag måste jobba…” MEN säger de andra, kan du inte ta det LITE lugnt någon gång? 

– Nej jag måste tillbaka nu, jag måste ”dyka ner i några toaletter…” som är kvar att göra innan jag går hem för dagen. Vi ses imorgon…

V är verkligen hängiven sitt jobb som städare, och jag vet att ni är fler som är hängiven sitt jobb inom städ. Vad skulle vi göra utan er? Fantastiska yrkesmänniskor som ser till att det är rent och fint när vi kommer till våra arbetsplatser. Heja alla er – ni är bäst!

Carina Boman-Helgesson

VECKANS KRÖNIKA 29 maj 2020


Jag kan… jag vill… om attityder i städarbetet

– Jag pratade med en kollega om vad det är vi letar efter när vi ska anställa en ny städare. Vi var båda ganska eniga – attityden och en positiv personlighet är absolut det viktigaste, själva kunskapen i städning ser vi till att de får på plats.

För några år sedan anställde jag J, en positiv tjej med glimten i ögat. ”Jag vill ha ett jobb och jag vill jobba med städning”, det var hon bestämd med. Kändes ganska bra i maggropen på en gång. Nu är J tillsvidareanställd sedan en tid tillbaka.

Vad är rätt attityd och en positiv personlighet? Kan det vara så enkelt, att det handlar om att vända det negativa till något positivt? Att se lösningar, istället för problem? Som ge beröm, istället för att kritisera? Se framåt, istället för bakåt?

Så här i covid-19-tider har några i vår städgrupp börjat ifrågasätta, varför en del har förmånen att få jobba hemifrån (administrativ personal). Städning är ju lite svårt att sköta hemifrån, det är lätt att känna sig orättvist behandlad. I det här fallet kom J med en mycket klok synvinkel:

”Se det tvärtom istället, vi är så otroligt viktiga och vi ska vara stolta över att vi är en del i att hindra smittan att föröka sig”. ”Städning är ju en extremt viktig uppgift i dessa tider”. 

Vid ett tillfälle ville J prata om en idé. – Jag blir så trött på ”gnälliga” medarbetare, sa hon. – Jag vill inte höra ”Det går inte, det har vi provat förut” eller ”Det är ändå ingen som lyssnar på oss”.

– Jag vill göra något åt de här!  Jag har en idé om att skapa en visionsgrupp, en grupp som blickar framåt och inte bakåt, säger J. – Tillsammans kan vi skapa inspiration, komma med idéer och kul aktiviteter. Jag vill visa att vi som arbetsgrupp är några att räkna med, vi måste inse vårt värde, istället för att se på oss själva som ”offer”. – Finns det en vilja så finns det en väg, och jag har verkligen viljan, menar J.

Sagt och gjort med sin positiva personlighet ska J presentera sin vision om en arbetsgrupp, inför de andra städarna i slutet av veckan, då vi har en liten personaldag. Hon är modig, hon kan och hon vill… skulle inte förvåna mig det minsta om J är en av de städare som gör karriär som arbetsledare eller chef. 

En sådan chef skulle inte jag ha något emot att ha. 

You go girl!

Carina Boman-Helgesson

VECKANS KRÖNIKA 15 maj 2020


”Städyrket är ju roligt…”

– Som chef träffar man många medarbetare genom åren. För några månader sedan blev jag rekommenderad en tjej som ville jobba av en av mina städare. Hon hade ”tagit uppehåll” i sina studier till sjuksköterska men skulle kunna tänka sig att städa. Enligt M var hon en pålitlig och arbetsam tjej i 25 års åldern. Jag kallade till intervju då vi hade fått ett plötsligt vikariat.

S verkade pålitlig och skulle kunna börja arbeta omgående. S började dagen efter arbetsintervjun på timmar och blev snabbt omtyckt av medarbetarna i teamet hon jobbade i. Skönt att höra, funkar inte personkemin mellan städarna brukar det bli ”gnissel”.

Efter någon vecka stämde jag av – ”hur går jobbet”? Jättebra enligt S som trivdes både med arbetsuppgifterna, kollegorna och personalen som satt i lokalerna. S blev tillfrågad att jobba lite extra i ett annat hus vilket inte var några problem, tog snabbt egna initiativ och tog reda på saker själv. Då vikariatet som S gick på blev längre än väntat beslut vi att sätta ut en annons om långtidsvikariat på sex månader som S sökte och fick.

Det som gör mig så glad som chef i en städorganisation, är att S nu börjar inse att det faktiskt är arbete inom städ som hon skulle kunna tänka sig i framtiden. ”Jag är inte helt säker på att jag vill bli sjuksköterska längre eftersom jag trivs så bra, städning är ju riktigt roligt, självständigt och bland de bästa yrken jag provat på” berättar S. Finns det möjligheter att få en fast anställning? Undrade S vid det senaste samtalet vi hade.

Ja på den vägen är det, jag tycker S passar utmärkt i städyrket och ser henne som en framtida medarbetare, så självklart kommer jag göra allt som går för att behålla denna ”guldtjej”, och det sa jag naturligtvis till henne också. 

Det var den lilla solskenshistorien jag ville dela med mig av, att unga personer kan upptäcka att städyrket är ju riktigt roligt…

Carina Boman-Helgesson

VECKANS KRÖNIKA 17 APRIL 2020


Angående medarbetare som går i pension

Vi tackade av en kollega i veckan som skulle gå i pension. När jag satt och skrev ett litet tal till henne som jag skulle läsa upp vid avtackningen slog det mig hur mycket en medarbetare delar med sig och ger under ett långt yrkesliv.

A har jobbat nästan hela sitt yrkesverksamma liv inom städning, i olika roller men främst som städare och gruppledare. De senaste 15 åren har jag haft henne som gruppchef/medarbetare i vår städorganisation.

A var mycket omtyckt av sina städare i sitt team och av mig som chef. A var också omtyckt av våra kunder, leverantörer och andra kollegor i städbranschen.

A hade en enorm kompetens inom städning, vilket hon gärna delade med sig av. Hon tog sig gärna tid med nyanställda och praktikanter för att visa hur professionell städning går till. Hon var en mästare på att utveckla arbetsgrupper och var ut i fingerspetsen en riktig ”ledare” dvs skapade förtroende, var sig själv, hade fokus på människan, ställde gärna utmanande frågor dels för att utveckla sig själv men även sina medarbetare. A skapade helt enkelt bra relationer.

A var insatt i de flesta områden inom städning och naturligtvis en ”klippa” att ha nära sig när man behövde råd. A var duktig på inköp och var noga med att kontrollera att vi fick rätt valuta för pengarna, man kände sig trygg på de beslut hon föreslog.

A var ödmjuk och hade en förmåga att hantera alla städare på ett fantastiskt sätt…..alltid redo att lyssna och lösa eventuella missförstånd….alltid mån om människan. A såg ofta om någon inte mådde riktigt bra och tog sig genast tid att ta reda på varför.

A hade humor, en positivitet och alltid nära till skratt. Det sinade aldrig på idéer och kreativitet, och hon var alltid lösningsfokuserad. Hennes motto var:  ”Finns det en vilja så finns det en väg”.

Nu går som sagt A i pension den här veckan. Nu kan A njuta av sovmornar och slipper ställa klockan på morgonen. Nu kan A avnjuta ett gott vin en helt vanlig tisdag eller torsdag och kan ägna sig åt alla intressen som inte hunnits med. Vad härligt att bara kunna boka en resa utan att tänka på om det passar in i arbetsschemat. Det finns tid för att bara slappa och njuta.

Men efter ett långt och verksamt yrkesliv är A så väl värd detta.

Det jag vill säga är att en medarbetare kan ge så mycket till en organisation som genomsyrar allt från ett gott arbetsklimat till välmående medarbetare. Det jag känner just nu är bara tacksamhet att jag lärt mig så otroligt mycket och haft denna ”klippa” vid min sida. Uppskatta och ta vara på dina medarbetarens kompetens medan du har dem kvar i organisationen. Viktigast av allt är att verkligen ge feedback på att du uppskattar dem, bra medarbetare växer inte på träd och det behöver de höra ofta.

VECKANS KRÖNIKA 3 APRIL 2020


Kan du hjälpa mig att förstå?

Kent ringde. Det är en vän och affärsbekant, han hade fått ett samtal från en kollega och vän. Det skulle räknas på dammsugning av heltäckningsmatta i en kontorslokal. Och frågan var hur mycket mer skulle städtiden räknas upp jämfört med att städa ett vanligt linoleumgolv? Vad ansåg jag om det?

Vi pratade om städtiden. Och vi var rörande eniga. Det går mycket fortare att städa en heltäckningsmatta jämfört med ett linoleumgolv. Här finns mycket tid och pengar att hämta. Kanske så mycket som 25% i både tid och pengar.

Vi pratade om hur man sköter heltäckningsmattor. Med bortsvalsdammsugare så klart, det är det professionella arbetsredskapet för heltäckningsmattor. Det är stor skillnad på borstvalsdammsugning och dammsugning med ’vanligt’ munstycke. Med vanligt munstycke (som du ser på bilden ovan) tar du bara lite på ytan, det är inte effektivt. Med borstvalsdammsugning gräver du upp all smuts som finns i mattan, det är mycket effektivt. Prova själv! Dammsug en yta med ny påse och se själv vilken metod som är effektivast! Det går också mycket fortare med bortsvalsdammsugaren av den enkla anledningen att munstycket är bredare.

Så, om vi dammsuger mattan med bortsvalsdammsugare behöver vi inte dammsuga så ofta. På ett kontor räcker det med borstvalsdammsugning var fjortonde dag, de andra dagarna räcker det med att plocka skräp med en mattsop. Det är otroligt effektivt och spar tid!

Så, varför gör vi inte så i större utsträckning? Varför använder vi inte bortsvalsdammsugare på heltäckningsmattor?

Du får gärna hjälpa mig att svara på den frågan. Jag har brottats den det i alla år jag varit i branschen. Och förstår fortfarande inte, har inget svar. Hur gör ni?

En gång, för många år sedan, när jag var arbetsledare på ett stort kontorskomplex tvingade vi städarna med heltäckningsmattor på sina våningar att använda bortsvalsdammsugare. Efter några månader när mattorna blivit dammsugna flera gånger framkom det att även damningen blivit lättare, det fanns mindre damm i mattorna och då blev det mindre damm i luften. Några år senare när jag kom tillbaka till samma objekt var allt som vanligt igen: nedtrampade heltäckningsmattor fulla av damm som städades med ineffektiva dammsugare.

En bortsvalsdammsugare ska hanteras annorlunda än en vanlig dammsugare. Det är ungefär som att köra kombiskurmaskin, ismaskin eller gräsklippare – man går sakta (!) fram med dammsugaren, vänder och går sakta tillbaka i samma spår med lite överlappning. En annan teknik alltså. Ändå ser jag städare som använder bortsvalsdammsugaren på fel sätt, de för den fram och tillbaka på samma sätt som de hanterar en vanlig dammsugare. Inte undra på att de tröttnar och inte vill använda bortsvalsdammsugare.

För inte så länge sedan frågade jag en säljare hos en stor leverantör hur man skulle sköta heltäckningsmattor och vilken dammsugare han rekommenderade. Det blev den gamla vanliga dammsugaren som rekommenderades.

 Kan det vara så att när vi delat ut en städtid och städaren har fått sina två eller tre timmar att sköta om ett område – så finns det inga incitament till att göra rätt? Kunden/uppdragsgivaren har accepterat priset och vi får betalt. Städaren har sin städtid och vant sig vid det. Arbetsledningen har andra mer akuta problem att jobba med.

Sist jag bodde på mitt favorithotell kom städaren med den gamla vanliga dammsugaren. Det såg jobbigt ut. Och det luktade. Fel städmetod och inget filterbyte. Varför det? Jag förstår inte.

Vad säger ni?

Det är inte så att jag är felfri – jag har ansvarat för många av städare och objekt där vi använt fel metod och där jag inte förmått att ändra på sakernas tillstånd.

Varför är det så svårt att göra rätt? – när det både blir billigare, ökar kvalitén och ger en bättre ergonomi än det rådande sättet. Det pratade vi om, Kent och jag, och vi hade inget svar.

Jan Stegmann, konsult och författare

VECKANS KRÖNIKA 20 mars 2020


Stora utmaningar

Jag heter Maria Järnmark och driver Akka Hemservice Gotland AB. Vi startade 2012 och är nu ca 20 anställda. Ni som följer Clean Bright Awards såg kanske vår Andreas som blev årets arbetsledare. Vi är glada och stolta över det och över vår övriga personal, som gör ett jättebra jobb året om i ur och skur.

Den här tiden på året står vi inför den stora utmaningen att bemanna högsäsongen. Över hela Sverige är ju våren den tid då privatpersoner beställer mest städning, men på Gotland har vi en extra speciell situation. 

Till midsommar börjar turistsäsongen och då är det väldigt många uthyrningsstugor, stugbyar och vandrarhem som ska vara städade. Dessutom har vi Almedalsveckan och alla bostäder i Visby som hyrs ut då…

Så här började jag skriva, men bara ett dygns utveckling av Corona-krisen, har ändrat förutsättningar och skapat oro för framtiden. Gotland som hittills varit förskonat fick sina första Coronafall i morse. Det dröjde några timmar sedan fick vi den första avbokningen. Oron för utvecklingen fick kunden att pausa sitt städabonnemang. Andra frågar om det är säkert att släppa in främmande personer i sitt hem. Vi får kanske bereda oss på att högsäsongen uteblir eller blir betydligt lugnare än beräknat. 

Vi hoppas att när människor inte kan och vill resa utomlands så väljer man attraktiva resmål inom Sverige istället och då är ju Gotland ett givet val. Vi kan bara hoppas att man lyckas hålla smittan under kontroll och att den inte sprider sig allmänt i samhället på Gotland. Det är ju trots allt lättare här– inga stora folksamlingar, ingen T-bana, inga fullproppade bussar.

För vår del är det ännu viktigare att vår personal följer hygienbestämmelser och att vi vet var de har varit de senaste veckorna. Resor utanför Gotland innebär karantän och minsta förkylning innebär hemförlovning. Det är bara att hoppas att regeringen fullföljer sina löften att stötta företag med stor sjukfrånvaro.

Det blir spännande att se vad som händer de närmsta veckorna och hur det kommer att påverka människors vardagsval.

Frågorna samlar sig och det kommer nog att bli svårt att sova inatt.

Maria Järnmark, Akka Hemservice Gotland AB