Städhandbok Hälsa

Anvisningar och råd för en bättre hälsa för dig som arbetar med städning

Carina Boman Helgesson är projektledare för den nya boken tillsammans med flera andra ur styrelsen.

Carina säger att det kommer många frågor om städteknik och arbetsskador till kansliet. Vårt lilla häfte 100 Må-BRA-TIPS har blivit en storsäljare, därför fortsätter vi att utveckla temat med en hel bok om hälsa för de som arbetar med städning.

Vad är egentligen en god hälsa?

Vi kan främja hälsan på flera sätt, genom att röra på oss, ta hand om oss, undvika negativa tankar och beteenden, stressa mindre, ta vara på våra relationer, umgås med människor vi tycker om, äta rätt och – inte minst – göra sådant som vi mår bra av.

Hur behandlar du dig själv? Är du snäll genom att tänka positiva tankar och fånga upp allt positivt du utför varje dag.

Hinner du med vardagsmotion varje dag, för du vill väl inte få förslitningsskador i framtiden.

I Städhandbok hälsa boken får du råd för både kropp och själ. Du som mår bra idag kan ytterligare stärka och bibehålla denna känsla. Du som redan drabbats av ohälsa kan få hjälp med att få din hälsa tillbaka eller att bättre stå emot värk och förslitningsskador.

Använd boken som ett stöd och uppslagsverk för att efter hand lägga till flera goda vanor. Övergången till en mer hälsosam livsstil ska inte vara en plåga utan upplevas som något positivt och meningsfullt. Då håller de nya vanorna även framåt i tiden. Se dig själv arbeta ergonomiskt, tar dig tid till mikropauser och avslappning på arbetstid, äta gott och nyttigt, se dig själv orka cykla uppför backen, skapa positiva bilder av vad som kommer att ske – då ökar chansen att det förverkligas.

Ett kort utdrag ur vår nya bok Städhandbok Hälsa

Det gäller att ha balans i allt, även sömnen. De flesta vuxna bör sova mellan sju och åtta timmar per natt, medan en del kräver nio. Mer eller mindre än så är det mycket få som mår bra av.

Sömn

Här kommer 10 tips för bättre sömn:

  1. Ha riktigt mörkt i sovrummet, använd gärna mörkläggningsgardiner.
  2. Det ska vara svalt i sovrummet. Se till att ha olika typer av täcken beroende på årstid och ha gärna fönstret lite på glänt så att det kommer in sval och frisk luft.
  3. Se till att det är riktigt tyst, och stäng av störande element, droppande kranar eller elektriska apparater som surrar.
  4. Motionera regelbundet. Det finns nog ingenting som ger en lika god nattsömn.
  5. Inta inte koffein senare än sex timmar före sänggåendet
  6. Drick något varmt innan du lägger dig det brukar underlätta insomning
  7. Ta inte med datorn eller telefonen och läs i sängen, det blir svårare för hjärnan att koppla av
  8. Om du tvingas till något kort sömn i veckorna se till att kompensera detta i helgen när du kan sova ut. Prioritera sömnen så att bristen gör minsta möjliga skada
  9. Se till att din säng är riktigt skön och bekväm. Du spenderar trots att en tredjedel av ditt liv där, och det kan vara värt att lägga lite extra slantar på att få den riktigt bra
  10. Lyssna gärna på någon avslappnings musik eller läs några rader i en bra bok om du har svårt att somna

Detta är två tips som finns i vår receptbank i Städhandbok hälsa som ger förslag på goda frukostar, bra luncher (ready to go) och bra middagar och fina att ha i matlådan

Blåbärssmoothie

2 dl naturell yoghurt

1 liten banan

1 ½ del frysta blåbär

Mixa alla ingredienser och häll upp i ett stort glas. Du kan variera smoothien med andra frysta bär exempelvis hallon, jordgubbar, mango osv.

Chévregratinerad laxfilé

Superenkel att tillaga och passar såväl fest som vardag

Skiva laxen i rejäla portionsbitar (eller om du köper färdiga) och skär ett snitt i mitten där du trycker ned en riklig bit chévreost.

Salt och citronpeppar. Garnera med torkade tranbär, torkade lingon eller sultanrussin. Ställ i ugnen 175-200 grader tills fisken är genombakad.

Servera med en grönsallad, kokt broccoli och potatis och chevré kräm (mosa den sista biten med creme fraiche och krydda med salt och vitpeppar.

POSTER

Till boken kommer även finnas en affisch med bilder på bra övningar (i samarbete med Itrim och Christina Holmefalk städutbildningar).

Boken är under produktion och kommer att finnas tillgänglig i vår webb butik inom en snar framtid.